Portret Williama Turnera

“J.M.W. Turner” namalowany przez Johna Linnella,

Niezwykła zdolność ukazywania żywiołów, dobór kolorów i uchwycenie atmosfery danego momentu. Ciężko znaleźć artystę, który dorównałby mu w tak dokładnej analizie wpływu światła na percepcję, stąd William Turner określany jest „malarzem światła”. Poznaj najważniejsze dzieła Williama Turnera!

Życiorys Williama Turnera

Turner urodził się w Anglii i sławę zdobył dzięki swoim pejzażom, które odznaczają się pięknymi barwami. Decydującą rolę w jego życiu odegrał ojciec, który wcześnie dostrzegł talent syna. W 1789 roku został przyjęty do Królewskiej Akademii (Royal Academy), gdzie odniósł natychmiastowy sukces.

W 1804 roku otworzył prywatną galerię, w której prezentował swoje prace. Malowanie zajmowało go tak bardzo, że życie prywatne zeszło na dalszy plan. Miał dwie córki, ale nie poświęcał im wiele uwagi. Został profesorem perspektywy na Royal Academy. Wiele podróżował po Anglii i Europie, w latach 1820-1830 zwiedził Paryż, Rzym, Wenecję, Holandię, Niemcy czy Belgię.

Inspiracje Williama Turnera

Początkowa fascynacja krytyków jego dziełami stopniowo przeradza się w zakłopotanie. W początkowym okresie twórczości inspirował się malarstwem Claude’a Lorraina, który tworzył w baroku klasycyzującym, stosując perspektywę kulisową czy sztafaż. W szczególności interesował go sposób przedstawiania światła. Turner w swoich dziełach dążył do przedstawienia tego, co z natury jest nieuchwytne: rozproszone światło, aktualnie panująca atmosfera, np.: “Upadek Kartaginy”.

Ze wszystkich odwiedzonych miast najbardziej lubił Wenecję, gdzie przebywał trzykrotnie. Stosował dwie pozornie sprzeczne techniki, łącząc szeroką plamę z precyzyjnym rysunkiem, np.: “Wenecja widok z wyspy Giudecca od wschodniej strony” (1819), “Wenecja Piazzetta”.

Pożar Parlamentu Brytyjskiego

Turner obserwował wielki pożar Parlamentu Brytyjskiego 16-17 października 1834 roku. Wykonał liczne szkice, a w przedstawieniach nie dbał o detale, ale starał się oddać atmosferę wydarzenia. Powstały dwa obrazy olejne przedstawiające to wydarzenie (o takim samym tytule): “Pożar Izby Lordów i Izby Gmin, 16 października 1834”.

Obraz znajdujący się w Cleveland ukazuje ogień w dole rzeki, z południowo-wschodniego brzegu Tamizy, podczas gdy druga wersja z Muzeum Sztuki W Filadelfii pokazuje ogień widziany przez most Westminster Bridge.

“Spalenie Izby Lordów i Gmin, 16 października 1834”

“Spalenie Izby Lordów i Gmin, 16 października 1834”

Pozostałe dzieła Williama Turnera

“Krajobraz z rzeką i zatoką w oddali” – obraz ten należy do przełomowego okresu w jego twórczości. Płótno to zapowiada prawie abstrakcyjne obrazy z ostatnich lat życia. “Spokój–pogrzeb na pełnym morzu” – oddaje atmosferę pogrzebu (jest aluzją do śmierci bliskiego przyjaciela artysty), którą podkreśla czerń statku.

“Ostatnia droga Temeraire’a” zestawia dwie epoki, czyli: stary odchodzący świat (statek handlowy) i nowoczesność (parowy holownik).

“Deszcz, para, szybkość” – Williama Turnera

Źródło: J. M. W. Turner, Public domain, via Wikimedia Commons

“Deszcz, para, szybkość” – przedstawia lokomotywę i wagony pędzące przez wiadukt nad Tamizą. Oddał wizualnie wrażenie szybkości, jednak obraz symbolizuje także zderzenie dwóch światów: nowoczesności (rewolucja przemysłowa) z odchodzącą epokę (mężczyzna z pługiem, tańczące dziewczęta – sielanka).

Pasją artysty było odtwarzanie żywiołów, które ukazywał za pomocą abstrakcyjnej mieszaniny barw, zacierając rysunek i ukazując przyrodę groźną, wzburzoną, walkę z żywiołem wody i ognia. Fascynowała go zjawiskowość atmosfery: bohaterowie, budynki, przedmioty są roztopione w blasku, we mgle.

Zobacz również: Romantyzm w sztuce – cechy i przedstawiciele

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *