Claude Monet katedra w Rouen

W całej swojej karierze Monet miał tendencję do wielokrotnego malowania tych samych tematów. Artysta dwukrotnie odwiedził Rouen, aby namalować katedrę. Pierwszy raz w 1892 i ponownie 1893. Malował z punktów widokowych, z których mógł zobaczyć całą szerokość fasady i portal. Poniżej analizujemy jeden z serii obrazów ukazujących Katedrę Notre-Dame w Rouen.

Obraz katedra w Rouen – informacje

Autor: Claude Monet
Tytuł: Katedra w Rouen / Katedra Notre-Dame w Rouen
Datowanie: 1892-1894

Z ilu obrazów składa się seria obrazów z Katedrą w Rouen?

Cykl składa się z 31 obrazów, przedstawiających katedrę w Rouen o różnych porach dnia i odzwierciedla zmiany w wyglądzie w różnych warunkach oświetleniowych. Użycie katedry jako przedmiotu pozwoliło Monetowi zilustrować kontrast między solidną, trwałą kamienną strukturą a ulotnym światłem, które kontroluje nasze postrzeganie.

Claude Monet katedra w Rouen

Claude Monet Katedra Notre-Dame w Rouen – kompozycja obrazu

Monet: Katedra w Rouen Monet – kolorystyka obrazu

Monet wykorzystuje szeroką gamę barwną: barwy chromatyczne i czyste. Kolorami dominującymi są oranże, ugier, żółcienie, błękit i biele. Dzięki temu na obrazie widzimy kontrasty dopełnieniowe (oranże – błękity).

Miejsca rozświetlone przedstawione są przez artystę barwami ciepłymi, zaś zaciemnione – zimnymi. Stosowane są kontrasty walorowe i barwy rozmyte. Barwy są mocno skontrastowane pod względem temperatury. Dzięki zastosowaniu metody dywizjonizmu, artysta stworzył efekt wibrowania barw i światła. Występuje również autonomia kolorystyczna świateł i cieni.

Środki ekspresji wykorzystane przez Moneta

Claude Monet stosuje miękką plamę barwną, luminizm chromatyczny i metodę dywizjonizmu. Maluje czystymi barwami z wyraźnym duktem pędzla. W jego obrazach ważną rolę odgrywa światło.

Obraz Katedra Notre-Dame w Rouen Moneta − styl

Przedstawione wyżej cechy kolorystyki i kompozycji, zastosowane przez Moneta, wskazują że można przypisać dzieło do okresu impresjonizmu.